תנ"ך על הפרק - שיר השירים ז - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

שיר השירים ז

797 / 929
היום

הפרק

שׁ֤וּבִי שׁ֙וּבִי֙ הַשּׁ֣וּלַמִּ֔ית שׁ֥וּבִי שׁ֖וּבִי וְנֶחֱזֶה־בָּ֑ךְ מַֽה־תֶּחֱזוּ֙ בַּשּׁ֣וּלַמִּ֔ית כִּמְחֹלַ֖ת הַֽמַּחֲנָֽיִם׃מַה־יָּפ֧וּ פְעָמַ֛יִךְ בַּנְּעָלִ֖ים בַּת־נָדִ֑יב חַמּוּקֵ֣י יְרֵכַ֔יִךְ כְּמ֣וֹ חֲלָאִ֔ים מַעֲשֵׂ֖ה יְדֵ֥י אָמָּֽן׃שָׁרְרֵךְ֙ אַגַּ֣ן הַסַּ֔הַר אַל־יֶחְסַ֖ר הַמָּ֑זֶג בִּטְנֵךְ֙ עֲרֵמַ֣ת חִטִּ֔ים סוּגָ֖ה בַּשּׁוֹשַׁנִּֽים׃שְׁנֵ֥י שָׁדַ֛יִךְ כִּשְׁנֵ֥י עֳפָרִ֖ים תָּאֳמֵ֥י צְבִיָּֽה׃צַוָּארֵ֖ךְ כְּמִגְדַּ֣ל הַשֵּׁ֑ן עֵינַ֜יִךְ בְּרֵכ֣וֹת בְּחֶשְׁבּ֗וֹן עַל־שַׁ֙עַר֙ בַּת־רַבִּ֔ים אַפֵּךְ֙ כְּמִגְדַּ֣ל הַלְּבָנ֔וֹן צוֹפֶ֖ה פְּנֵ֥י דַמָּֽשֶׂק׃רֹאשֵׁ֤ךְ עָלַ֙יִךְ֙ כַּכַּרְמֶ֔ל וְדַלַּ֥ת רֹאשֵׁ֖ךְ כָּאַרְגָּמָ֑ן מֶ֖לֶךְ אָס֥וּר בָּרְהָטִֽים׃מַה־יָּפִית֙ וּמַה־נָּעַ֔מְתְּ אַהֲבָ֖ה בַּתַּֽעֲנוּגִֽים׃זֹ֤את קֽוֹמָתֵךְ֙ דָּֽמְתָ֣ה לְתָמָ֔ר וְשָׁדַ֖יִךְ לְאַשְׁכֹּלֽוֹת׃אָמַ֙רְתִּי֙ אֶעֱלֶ֣ה בְתָמָ֔ר אֹֽחֲזָ֖ה בְּסַנְסִנָּ֑יו וְיִֽהְיוּ־נָ֤א שָׁדַ֙יִךְ֙ כְּאֶשְׁכְּל֣וֹת הַגֶּ֔פֶן וְרֵ֥יחַ אַפֵּ֖ךְ כַּתַּפּוּחִֽים׃וְחִכֵּ֕ךְ כְּיֵ֥ין הַטּ֛וֹב הוֹלֵ֥ךְ לְדוֹדִ֖י לְמֵישָׁרִ֑ים דּוֹבֵ֖ב שִׂפְתֵ֥י יְשֵׁנִֽים׃אֲנִ֣י לְדוֹדִ֔י וְעָלַ֖י תְּשׁוּקָתֽוֹ׃לְכָ֤ה דוֹדִי֙ נֵצֵ֣א הַשָּׂדֶ֔ה נָלִ֖ינָה בַּכְּפָרִֽים׃נַשְׁכִּ֙ימָה֙ לַכְּרָמִ֔ים נִרְאֶ֞ה אִם פָּֽרְחָ֤ה הַגֶּ֙פֶן֙ פִּתַּ֣ח הַסְּמָדַ֔ר הֵנֵ֖צוּ הָרִמּוֹנִ֑ים שָׁ֛ם אֶתֵּ֥ן אֶת־דֹּדַ֖י לָֽךְ׃הַֽדּוּדָאִ֣ים נָֽתְנוּ־רֵ֗יחַ וְעַל־פְּתָחֵ֙ינוּ֙ כָּל־מְגָדִ֔ים חֲדָשִׁ֖ים גַּם־יְשָׁנִ֑ים דּוֹדִ֖י צָפַ֥נְתִּי לָֽךְ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

ראשך עליך ככרמל. אמרו במדרש תנחומא ריש פרשת תצוה הרש שבישראל כאליהו וזהו ראשך עליך ככרמל הדל שבישראל שקול כדניאל וזהו ודלת ראשך כארגמן מלך אסור ברהטים כביכול אסור בשבועה עמכם על שני ריצות ואל הבקר רץ אברהם וירץ אברהם מפתח האהל עכ"ד ונראה דמאמר זה יתישב בסברת ר"מ פ"ק דקדושין דסבר דבין דישראל עושים רצש"מ בין כשאינם עושים נקראים בנים וכתב הרשב"א ז"ל בתשובה דאע"ג דבעלמא ר"מ ור"י הלכה כר"י הכא הלכה כר"מ דקראי דייקי כוותיה. וע"כ הרש שבישראל כאליהו וכו' דכלם בנים מיקרי ובצד מה שוים. ועוד יתישב קצת במ"ש רבינו האר"י ז"ל דגברה הסט"א ומעט שעושים עתה הוא חשוב כהרבה שעשו התנאים בזמנם זהת"ד בקצור. ובסוג זה חשוב הרש שבישראל ויש ללמוד מוסר מכאן שלא לזלזל בשום אדם מישראל דרחמנא אחשביה ולרש הן כל יקר וגדולה. וד"ל מהכא מזרח קאתי חשיבא בעלמא וחש"ב עם קונה"ו ובישראל גדול שמו עוד יש ללמוד מסוף המאמר כמה חשוב מאד רץ לדבר מצוה דכ"י כתיב מלך אסור ברהטים על ב' ריצות שרץ אאע"ה: אמרתי אעלה בתמר וכו'. בתקוני הזה"ק אמרו אעלה נוטריקון אתרוג ערבה לולב הדס. ואפשר לרמוז בסדר זה דיהיו פיו ולבו שוין לכך נסמכו אתרוג ערבה כי אתרוג רומז ללב וערבה לשפתים לרמוז פיו ולבו שוים. ואם ישמור פיו ברית הלשון ולב טהור אז אהני לשמור ברית המעור וברית העינים לכך נסמכו לולב רומז לשדרה ויסוד. והדס לעינים. וגמירי אין יצה"ר שולט אלא במה שרואה כמ"ש בש"ס בריש סוטה. ועד"ה הם כסדרן מלמטה למעלה אתרוג מלכות. ערבה נצח והוד לולב יסוד הדס חג"ת. אחזה גימטריא אהיה. אעלה בתמר אחזה ר"ת אבא. ואחר ההמשכה ויהיו נא שדיך וכו' וא"ש ההי"ב. ובמ"א הארכתי עוד בענין זה בכמה רמזים לדעתי הקצרה בדרך אפשר בס"ד: וחכך כיין הטוב וכו'. ארז"ל שהאומרים שמועה משם אומרה שפתותיו דובבות בקבר. ואפשר בהקדמה שכתבנו בפסוק ישקני שטבע היין דאפילו סתום וחתום בחבית במרתף בזמן דריכת הענבים אפילו רחוק מאד היין שבחבית מתנועע מעצמו כל זמן שהיין בכחו עד ג' שנים וז"ש וחכך כיין הטוב שהוא בכחו ומתנועע בעת דריכת הענבים מעצמו כן הולך לדודי שאתה אומר שמועה משמו דובב שפתי ישנים שפתותיו בקבר ומהיין תשכיל דאהני להזכיר שם בעל השמועה להיות שפתותיו דובבות מעין דוגמא ליין ודוק:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך